Jag har nu äntligen fått tummen ur och provat plastidip som jag skrev om tidigare.
Första offret blev dotterns cykel. Blaze Blue var färgen, plus lite pearlizer och sen glossifier. Trodde den skulle bli ljusare, men är ändå nöjd med resultatet.
Sedan skaffade jag Smoke-dippen, som är för toning, men det blev ruskigt dåligt. Liksom en matt gummiyta på lyktorna. Usch.
Men sedan var det dags! Fem burkar svart plastidip och ett grundligt maskeringsjobb så var det bara att sätta igång. Blev en sju-åtta lager med färg och måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet. Blir en snygg matt svart färg helt enkelt. Man kan gå på med glossifier om man inte vill ha matt, men jag tyckte detta blev riktigt bra så jag lät det vara så.
Testade att tona lyktorna med toningsfilm i stället, och det blev bra mycket snyggare än med smoke-dippen, även om jag verkligen inte var duktig på att få det snyggt monterat. Får nog lämna in det och be ett proffs att göra det
Och här är slutresultatet! Färdig och riktigt snygg. Jag är riktigt nöjd!
VE OCH FASA
Men, senare på dagen när jag kom hem så möttes jag av detta efter att ha varit ute och kört bilen:Herregud, vad har hänt, vad har jag gjort fel? Har jag inbte gjort rent fälgen ordentligt? Har jag inte sprayat på tillräckligt tjockt lager? På tre fälgar hade dippen släppt. Vad gör man? Sliter bort allt och svär eller försöker fixa?
Som tur är så är plastidip lättarbetat, jag maskade igen och tog bort de delar som gått bort och sedan sprayade jag på ett nytt lager och med fingret så jämnade jag ut övergångarna. Det tog sin tid men resultate blev "ok". Jag antar att jag får lov att göra om alltihopa från början vid tillfälle, men det är värt att lära sig. Det här är fälgen med den stora revan, som man inte ens kan se längre. Riktigt nice